JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Mielipiteet

Nikean uskon­tun­nustus toimii kris­til­lisen iden­ti­teetin raken­ta­mis­vä­li­neenä

Aarne Ormio

4.2.2025
Seppo Häkkinen

Roo­man kei­sa­ri Kons­tan­ti­nus kut­sui kool­le vuon­na 325 kir­kol­lis­ko­kouk­sen Ni­ke­an kau­pun­kiin ny­kyi­sen Tur­kin alu­eel­la. Täl­lä 1700 vuot­ta sit­ten pi­de­tyl­lä en­sim­mäi­sel­lä koko kirk­koa kos­ke­val­la kon­sii­lil­la oli mer­kit­tä­vät seu­rauk­set kris­ti­nus­kol­le tä­hän päi­vään as­ti.

Ni­ke­an ko­kouk­sen taus­tal­la oli muo­tou­tu­mas­sa ole­van kris­ti­nus­kon va­ka­vat opil­li­set eri­mie­li­syy­det ja huo­li kir­kon yh­te­näi­syy­des­tä. Kyse oli eri­tyi­ses­ti ope­tuk­ses­ta, et­tä Kris­tus oli luo­tu olen­to, ei­kä hän ol­lut sa­maa ole­mus­ta kuin Isä Ju­ma­la.

Ni­ke­an ko­kous päät­ti kiis­tan vah­vis­ta­mal­la us­kon Kris­tuk­sen täy­teen ju­ma­luu­teen ja hä­nen ole­van ”’syn­ty­nyt, ei luo­tu, joka on sa­maa ole­mus­ta kuin Isä”. Ni­ke­as­sa muo­toil­tiin us­kon­tun­nus­tus, joka muo­dos­taa kris­til­li­sen te­o­lo­gi­an pe­rus­tan. Se mää­rit­tää kes­kei­set opil­li­set pe­ri­aat­teet, ku­ten us­kon kol­mi­nai­suu­teen ja Kris­tuk­sen ju­ma­luu­teen.

Py­hän Hen­gen osal­ta tun­nus­tus­ta täy­den­net­tiin Kons­tan­ti­no­po­lis­sa vuon­na 381. Näin muo­tou­tu­nut us­kon­tun­nus­tus on maa­il­mal­la laa­jim­min li­tur­gi­ses­sa käy­tös­sä ole­va tun­nus­tus.

Mik­si Ni­ke­an tun­nus­tus on yhä edel­leen niin mer­kit­tä­vä, et­tä kir­kois­sa kaut­ta maa­il­man vie­te­tään sen 1700-vuo­tis­juh­la­vuot­ta?

En­sin­nä Ni­ke­an us­kon­tun­nus­tus il­mai­see ly­hy­es­ti kris­til­li­sen us­kon ja opin kes­kei­sen si­säl­lön, en­nen muu­ta us­kon kol­miyh­tei­seen Ju­ma­laan ja hä­nen pe­las­tus­te­koi­hin­sa. Se ku­vaa sitä, mikä kris­til­li­sel­le us­kol­le on yh­teis­tä. Sa­mal­la se toi­mii tar­peel­li­se­na ar­vi­oin­nin vä­li­nee­nä us­kon­nol­li­ses­ti se­ka­va­na ai­ka­na. Se on mit­ta­ri sil­le, on­ko jol­lain yh­tei­söl­lä muun kris­ti­kun­nan kans­sa yh­tei­nen us­ko.

Us­kon­tun­nus­tuk­set voi näh­dä ra­ken­nuk­sen run­ko­na tai as­ti­an reu­noi­na, joi­ta il­man ra­ken­nus ei pysy pys­tys­sä tai nes­te as­ti­as­sa. Yk­si­lön us­kon­nä­ke­myk­siä ko­ros­ta­va­na ja op­pia vä­hek­sy­vä­nä ai­ka­na tämä on tär­keä huo­ma­ta.

Toi­sek­si Ni­ke­an us­kon­tun­nus­tus toi­mii kris­til­li­sen iden­ti­tee­tin ra­ken­ta­mis­vä­li­nee­nä. Us­kon­tun­nus­tuk­sen lau­su­mi­nen ei ole vain ri­tu­aa­li. Se on iden­ti­tee­tin il­maus, jos­sa yk­si­lö jul­ki­ses­ti tun­nus­taa us­kon­sa kes­kei­set pe­ri­aat­teet ja liit­tyy osak­si kris­til­lis­tä yh­tei­söä.

Us­kon­tun­nus­tuk­ses­sa il­mais­tu yh­tei­nen us­ko yh­dis­tää us­ko­vat yli kult­tuu­ris­ten ja maan­tie­teel­lis­ten ra­jo­jen ja vah­vis­taa hei­dän iden­ti­teet­ti­ään osa­na maa­il­man­laa­juis­ta kirk­koa. Us­kon­tun­nus­tuk­ses­sa lii­ty­tään sa­maan us­koon mui­den kris­tit­ty­jen kans­sa täs­sä ajas­sa ja myös nii­den us­ko­vien kans­sa, jot­ka ovat jo pääs­seet pe­ril­le.

Kol­man­nek­si Ni­ke­an us­kon­tun­nus­tuk­sen tuo­ma va­kaus ja jat­ku­vuus ovat eri­tyi­sen tär­kei­tä ai­ka­na, jol­loin mo­net pe­rin­tei­set us­kon­kä­si­tyk­set ja ar­vot ky­see­na­lais­te­taan. Us­kon­tun­nus­tus an­taa kris­til­li­sel­le kir­kol­le pe­rus­tan vas­ta­ta uu­siin ky­sy­myk­siin säi­lyt­tä­en sa­mal­la us­kol­li­suu­ten­sa apos­to­li­sel­le us­kol­le ja sen opil­li­sil­le pe­ri­aat­teil­le.

Us­kon­tun­nus­tuk­ses­ta nou­se­va va­kaus tar­jo­aa luot­ta­muk­sen sii­hen, et­tä kris­ti­nus­ko poh­jau­tuu vank­kaan ja ko­e­tel­tuun tra­di­ti­oon. Ni­ke­an us­kon­tun­nus­tus ei ole vain his­to­ri­al­li­nen asi­a­kir­ja. Se on elä­vä osa kir­kon te­o­lo­gis­ta ja hen­gel­lis­tä pe­rin­töä.

Kir­joit­ta­ja on te­o­lo­gi­an toh­to­ri ja Mik­ke­lin hiip­pa­kun­nan eme­ri­tus­piis­pa.

Lue lisää aiheesta

Päivän psalmi

Luetuimmat

Digilehti

Epaper cover

Digilehti

Epaper cover