Artikkelia ladataan...
Kirkon näkymisestä kouluissa ja muissa julkisissa tiloissa on keskusteltu paljon. Kärsimystie-katunäytelmä kiinnosti viime pääsiäisenä tuhansia lahtelaisia.
Johannes Wilenius
Kirkon näkymisestä kouluissa ja muissa julkisissa tiloissa on keskusteltu paljon. Kärsimystie-katunäytelmä kiinnosti viime pääsiäisenä tuhansia lahtelaisia ja kaupunkilaiset äänestivät sen Vuoden keskustateoksi.
Jani Mahkonen
Suomalaisten uskonnollisuus on yleisesti ottaen laskussa. Samaan aikaan yhteiskunnassa on vahvaa ajattelua siitä, että kirkko on kuitenkin tarpeellinen. Heinolassa seurakunta tekee tiivistä yhteistyötä päiväkotien kanssa.
Jani Mahkonen
Seurakunnat kokeilevat nyt uusia elämyksellisiä keinoja tavoittaakseen oman alueensa ihmisiä. Hollolan Sovituksenkirkossa vietettiin vuonna 2024 naisille räätälöityä yö kirkossa -tapahtumaa.
Kirkon näkymisestä kouluissa ja muissa julkisissa tiloissa on keskusteltu paljon. Kärsimystie-katunäytelmä kiinnosti viime pääsiäisenä tuhansia lahtelaisia.
Johannes Wilenius
Kirkon näkymisestä kouluissa ja muissa julkisissa tiloissa on keskusteltu paljon. Kärsimystie-katunäytelmä kiinnosti viime pääsiäisenä tuhansia lahtelaisia ja kaupunkilaiset äänestivät sen Vuoden keskustateoksi.
Jani Mahkonen
Suomalaisten uskonnollisuus on yleisesti ottaen laskussa. Samaan aikaan yhteiskunnassa on vahvaa ajattelua siitä, että kirkko on kuitenkin tarpeellinen. Heinolassa seurakunta tekee tiivistä yhteistyötä päiväkotien kanssa.
Jani Mahkonen
Seurakunnat kokeilevat nyt uusia elämyksellisiä keinoja tavoittaakseen oman alueensa ihmisiä. Hollolan Sovituksenkirkossa vietettiin vuonna 2024 naisille räätälöityä yö kirkossa -tapahtumaa.
Kirkon näkymisestä kouluissa ja muissa julkisissa tiloissa on keskusteltu paljon. Kärsimystie-katunäytelmä kiinnosti viime pääsiäisenä tuhansia lahtelaisia.
Johannes Wilenius
Hengellisyys kiinnostaa yhä, mutta iso murros vaatii kirkolta rohkeutta
Kriisien ja epävarmuuden aika haastaa toimimaan entistä aktiivisemmin yhteiskunnallisissa muutoksissa.
Tämä on niin kutsuttu story tell -artikkeli. Parhaan lukukokemuksen saat käyttämällä kannettavaa tai pöytätietokonetta.
Lokakuussa julkaistu evankelisluterilaisen kirkon nelivuotiskertomus kertoo siitä, että kristillinen perinne ohenee maassamme koko ajan. Uusimman kyselyaineiston perusteella enää kaksi viidesosaa suomalaisista uskoo jollakin tavalla Jumalaan.
Toisaalta kriisien aika on avannut kirkolle myös uudenlaisia mahdollisuuksia. Esimerkiksi sen monipuolista panosta yhteiskunnan kokonaisturvallisuuteen arvostetaan.
Kirkon koulutuksen ja tutkimuksen johtaja Hanna Salomäki kertoo, että suomalaiset suhtautuvat kirkkoon hieman eri tavalla riippuen siitä, missä roolissa se esiintyy.
– Asenne on myönteisin, kun kirkko nähdään auttajana ja tukijana. Kriittisempiä ollaan taas silloin, kun kirkko mielletään vallankäyttäjäksi.
Salomäen mukaan ei kuitenkaan tule päätellä, että suomalaisten uskonnollisuus on suoraviivaisessa laskussa.
– Vaikka kiinnostus kirkkoa ja kristinuskoa kohtaan vähentyy, niin samaan aikaan yhteiskunnassa on pinnan alla olevaa vahvaakin ajattelua siitä, että kirkko on kuitenkin tarpeellinen.
Kirkon nelivuotiskertomuskin osoittaa, että Suomessa miesten ja naisten suhtautuminen kristinuskoon eriytyy. Tämä näkyy erityisesti nuorissa ikäryhmissä.
Naiset ovat yleisesti uskonnollisempia, mutta asennoituminen kristinuskoa kohtaan on heillä nihkeämpää. Erityisesti nuoret naiset näyttävät irtaantuvan joukolla kristinuskosta.
– Moni suomalainen pitää Jeesuksen elämänohjeita hyvinä. Yli 60-vuotiaista miehistä ja naisista löytyy näin ajattelevia suunnilleen yhtä paljon. Nuorista naisista tähän uskoi enää 26 prosenttia. Nuorten miesten lukema oli selvästi suurempi: 40 prosenttia.
Hanna Salomäki arvioi tulokseen vaikuttavan sekin, että nuorten naisten saama uskonnollinen kasvatus on jo itsessään vähentynyt.
– Miesten kasvanutta uskonnollisuutta selitetään taas sillä, että he hieman kapinoivat uskonnotonta maailmaa vastaan.
Kirkon koulutuksen ja tutkimuksen johtaja Hanna Salomäen mukaan suomalaiset suhtautuvat kirkkoon hieman eri tavalla riippuen siitä, missä roolissa se esiintyy. "Asenne on myönteisin, kun kirkko nähdään auttajana ja tukijana."
Keravan kirkkoherra Markus Tirranen ei löydä uudesta nelivuotiskertomuksesta mitään kovin yllättävää.
– On tapahtumassa iso muutos. Suurten ikäluokkien poismenon myötä yhä pienempi joukko rahoittaa jatkossa seurakunnan toimintaa, Tirranen kiteyttää.
Nuoremmat sukupolvet hahmottavat myös kirkon kulttuurikristillisen merkityksen hyvin erilaisena kuin vanhemmat.
– Jotta seurakunta säilyy tulevaisuudessakin vahvana ja toimintakykyisenä, niin meidän on nyt lihavina vuosina toimittava. Pitää toteuttaa kiinteistöihin ja henkilöstöön liittyvät rakenteelliset muutokset.
Kirkon näkymisestä kouluissa ja muissa julkisissa tiloissa on puhuttu paljon.
Keravan kirkkoherra toteaa, että monet suomalaiset näkevät kristinuskon osana kulttuurista kokonaisuutta, jota ei tule karsia pois julkisesta tilasta, esimerkiksi kouluista.
– Ongelma on siinä, että mediassa nousevat esille ylilyönnit. Pääsääntöisesti seurakuntien ja koulujen välinen yhteistyö sujuu varsin hyvin. Niin meillä Keravallakin.
Mahdollisimman monen ihmisen onnistunut kohtaaminen esimerkiksi tapahtumilla on yksi kirkon mantroista. Markus Tirranen haluaisi suunnalta fokusta hieman toisin.
– Tässä unohdetaan se, että ei valtaosalla ihmisistä ole mitään erityistä tarvetta kohtaamiseen seurakunnan kanssa. Tulisikin arvostaa ihan arkista kristillisyyttä. Ihmisen panos voi olla vaikka se, että hän pysyy kirkon jäsenenä tai tykkää seurakunnan some-postauksesta.
Kirkkoherran mukaan pitää myöntää sekin, että yhtenäiskulttuurin aika on ohi.
Yksilön on aidosti mietittävä, mikä on hänen suhteensa kirkkoon ja paikallisseurakuntaan. Tämä voi olla merkityksellinen prosessi oman henkisen kasvun kannalta.
– Meillä on monia hengellisiä identiteettejä, jotka näkyvät esimerkiksi erilaisina messuyhteisöinä. Eivät ne ole mitään kilpailijoita keskenään.
Tirranen kehottaa seurakuntia ennen kaikkea rohkeuteen. Tulisi uskaltaa kokeilla aivan uusiakin asioita.
– Ei kannata vain koittaa neutraalisti miellyttää kaikkia. Kriittinen palaute voi kertoa positiivisen viestin toiminnan vaikuttavuudesta. Se on hyvä ja tärkeä signaali.
Seurakunnat pyrkivät kohtaamaan mahdollisimman monen paikallisen ihmisen esimerkiksi suurissa yleisötapahtumissa. Lahden Joulukylä on yksi niistä.
Kirkolliskokouksen ja sen tulevaisuusvaliokunnan jäsen, Hyvinkään seurakunnan kirkkovaltuuston puheenjohtaja Carita Lehto ei anna kirkon negatiivisten tilastojen masentaa itseään.
– Tässä tilanteessa on pakkokin miettiä sitä, miten nyt päästään eteenpäin. Tarvitaan muutosta, joka on aina myös mahdollisuus.
Lehto ei ihmettele lainkaan sitä, että monet nuoret naiset jättävät nykyisin kirkon. Yksi syy on kysymys kaikkien vihkimisestä.
– Toinen edelleen esille nouseva asia on se, voiko nainen toimia pappina. Kun näitä teemoja mediassa ihan oikeutetusti pyöritetään, niin en hämmästele, että nuoret naiset häipyvät mindfulnessin tai äänimaljojen pariin.
Lehto muistuttaa siitä, että hengellisyyden kaipuu on ajassamme vahvana.
– Ihminen hakee sitä sieltä, missä tulee kohdatuksi ja hyväksytyksi.
Carita Lehto huomauttaa, että ylivoimainen enemmistö evankelisluterilaisen kirkon jäsenistä on niin sanottuja tavallisia kristittyjä.
– Heille tarvitaan mahdollisuuksia matalan kynnyksen seurakuntayhteyteen, josta Tuomasmessu on hyvä esimerkki.
Kirkolliskokouksen jäsen ihmettelee sitä, miksi seurakunnan sisällä tapahtuvaa erilaista toimintaa ei nähdä rikkautena, vaan enemmänkin uhkana.
– Ymmärrän hyvin sen, että sateenkaarimessu tai hiljaisuuden jooga ei joitakin ihmisiä kiinnosta. Mutta toivoisin, että he soisivat näiden järjestämisen niille, joille nämä ovat oikeita paikkoja.
Carita Lehtokin peräänkuuluttaa seurakunnilta lisää rohkeutta. Ei kannata järjestää toimintaa, joissa ei väkeä käy.
– Maailman muuttuessa pitää uskaltaa myllätä tarvittaessa reippaastikin asioita uusiksi.
Tampereen seurakuntien viestintäasiantuntija Eva Wäljas vastustaa päättäväisesti sitä huolipuhetta, jota esimerkiksi kirkon vähenevä jäsenmäärä usein poikii.
– Jos vain tuijotamme laskevia käppyröitä, niin voi jäädä näkemättä jotakin tosi arvokasta. Tässä ajassa on huutava pula toivon sanomasta ja yhteishengestä, Wäljas sanoo.
Wäljas näkee kirkolla olevan näkökulmaongelman. Sen sisällä ollaan kovin huolissaan erityisesti siitä, ovatko ihmiset kiinnostuneita kirkosta.
– Paljon enemmän pitäisi kiinnittää huomiota siihen, onko kirkko aidosti kiinnostunut ihmisistä.
Tampereen seurakuntien strategia edellyttää ihmisten kuuntelemista. Sitä tehdään esimerkiksi monenlaisilla tutkimuksilla.
– Vuodesta toiseen niiden tulokset kertovat, että ihmiset haluavat käyttää kirkollisveroaan eniten auttamiseen. Kärjessä ovat vanhukset ja lapset. Näihin asioihin sitten panostammekin paljon, Wäljas kertoo.
Viestinnän ammattilainen puhuu erilaisten kohderyhmien ja niiden erilaisten tarpeiden tunnistamisen puolesta.
– Tampereella on paljon ihmisiä. Jos yrittäisimme hoitaa yhdellä ratkaisulla heidän kaikenlaiset tarpeensa, niin siitä ei tulisi mitään.
Eva Wäljas miettii, että kirkolla on joskus taipumusta rajata uskonnollisuus jonkinlaiseksi omaksi saarekkeekseen. Ihmiset ovat kuitenkin kokonaisvaltaisia.
– Jos uskonto eristetään, niin syntyy riski siitä, että lähdetään ratkomaan vääriä asioita. Joskus voisi olla oleellisempaa kysyä ihmisiltä, mikä sinua turhauttaa, tai mitä elämässä ylipäätään toivot.
Pihla Pennanen ja Alviina Konttila viihtyivät rippileirillä niin hyvin, että halusivat lähteä mahdollistamaan onnistunutta leiriä myös muille. Pennanen tähtäsi isoseksi riparille ja Konttila ohjaajaksi lastenleirille.
Jani Mahkonen
Tullaan tutuiksi – Lahdessa syksyn aloituskoulukirkot hoidetaan perinteisesti Koulukiertuebändin voimin. Syksyllä 2024 bändi teki kouluissa 30 keikkaa.
Jani Mahkonen
Modernissa lähestymistavassa pyritään erilaisten kohderyhmien ja niiden tarpeiden tunnistamiseen. Lahden seurakuntien kesäinen yhteislaulutapahtuma matkustajasatamassa on löytänyt sitoutuneen osallistujajoukon.
Teksti: Vesa Keinonen, kuvat: Johannes Wilenius, Jani Mahkonen, Aarne Ormio
Tämä on niin kutsuttu story tell -artikkeli. Parhaan lukukokemuksen saat käyttämällä kannettavaa tai pöytätietokonetta.
Lokakuussa julkaistu evankelisluterilaisen kirkon nelivuotiskertomus kertoo siitä, että kristillinen perinne ohenee maassamme koko ajan. Uusimman kyselyaineiston perusteella enää kaksi viidesosaa suomalaisista uskoo jollakin tavalla Jumalaan.
Toisaalta kriisien aika on avannut kirkolle myös uudenlaisia mahdollisuuksia. Esimerkiksi sen monipuolista panosta yhteiskunnan kokonaisturvallisuuteen arvostetaan.
Kirkon koulutuksen ja tutkimuksen johtaja Hanna Salomäki kertoo, että suomalaiset suhtautuvat kirkkoon hieman eri tavalla riippuen siitä, missä roolissa se esiintyy.
– Asenne on myönteisin, kun kirkko nähdään auttajana ja tukijana. Kriittisempiä ollaan taas silloin, kun kirkko mielletään vallankäyttäjäksi.
Salomäen mukaan ei kuitenkaan tule päätellä, että suomalaisten uskonnollisuus on suoraviivaisessa laskussa.
– Vaikka kiinnostus kirkkoa ja kristinuskoa kohtaan vähentyy, niin samaan aikaan yhteiskunnassa on pinnan alla olevaa vahvaakin ajattelua siitä, että kirkko on kuitenkin tarpeellinen.
Kirkon nelivuotiskertomuskin osoittaa, että Suomessa miesten ja naisten suhtautuminen kristinuskoon eriytyy. Tämä näkyy erityisesti nuorissa ikäryhmissä.
Naiset ovat yleisesti uskonnollisempia, mutta asennoituminen kristinuskoa kohtaan on heillä nihkeämpää. Erityisesti nuoret naiset näyttävät irtaantuvan joukolla kristinuskosta.
– Moni suomalainen pitää Jeesuksen elämänohjeita hyvinä. Yli 60-vuotiaista miehistä ja naisista löytyy näin ajattelevia suunnilleen yhtä paljon. Nuorista naisista tähän uskoi enää 26 prosenttia. Nuorten miesten lukema oli selvästi suurempi: 40 prosenttia.
Hanna Salomäki arvioi tulokseen vaikuttavan sekin, että nuorten naisten saama uskonnollinen kasvatus on jo itsessään vähentynyt.
– Miesten kasvanutta uskonnollisuutta selitetään taas sillä, että he hieman kapinoivat uskonnotonta maailmaa vastaan.
Kirkon koulutuksen ja tutkimuksen johtaja Hanna Salomäen mukaan suomalaiset suhtautuvat kirkkoon hieman eri tavalla riippuen siitä, missä roolissa se esiintyy. "Asenne on myönteisin, kun kirkko nähdään auttajana ja tukijana."
Keravan kirkkoherra Markus Tirranen ei löydä uudesta nelivuotiskertomuksesta mitään kovin yllättävää.
– On tapahtumassa iso muutos. Suurten ikäluokkien poismenon myötä yhä pienempi joukko rahoittaa jatkossa seurakunnan toimintaa, Tirranen kiteyttää.
Nuoremmat sukupolvet hahmottavat myös kirkon kulttuurikristillisen merkityksen hyvin erilaisena kuin vanhemmat.
– Jotta seurakunta säilyy tulevaisuudessakin vahvana ja toimintakykyisenä, niin meidän on nyt lihavina vuosina toimittava. Pitää toteuttaa kiinteistöihin ja henkilöstöön liittyvät rakenteelliset muutokset.
Kirkon näkymisestä kouluissa ja muissa julkisissa tiloissa on puhuttu paljon.
Keravan kirkkoherra toteaa, että monet suomalaiset näkevät kristinuskon osana kulttuurista kokonaisuutta, jota ei tule karsia pois julkisesta tilasta, esimerkiksi kouluista.
– Ongelma on siinä, että mediassa nousevat esille ylilyönnit. Pääsääntöisesti seurakuntien ja koulujen välinen yhteistyö sujuu varsin hyvin. Niin meillä Keravallakin.
Mahdollisimman monen ihmisen onnistunut kohtaaminen esimerkiksi tapahtumilla on yksi kirkon mantroista. Markus Tirranen haluaisi suunnalta fokusta hieman toisin.
– Tässä unohdetaan se, että ei valtaosalla ihmisistä ole mitään erityistä tarvetta kohtaamiseen seurakunnan kanssa. Tulisikin arvostaa ihan arkista kristillisyyttä. Ihmisen panos voi olla vaikka se, että hän pysyy kirkon jäsenenä tai tykkää seurakunnan some-postauksesta.
Kirkkoherran mukaan pitää myöntää sekin, että yhtenäiskulttuurin aika on ohi.
Yksilön on aidosti mietittävä, mikä on hänen suhteensa kirkkoon ja paikallisseurakuntaan. Tämä voi olla merkityksellinen prosessi oman henkisen kasvun kannalta.
– Meillä on monia hengellisiä identiteettejä, jotka näkyvät esimerkiksi erilaisina messuyhteisöinä. Eivät ne ole mitään kilpailijoita keskenään.
Tirranen kehottaa seurakuntia ennen kaikkea rohkeuteen. Tulisi uskaltaa kokeilla aivan uusiakin asioita.
– Ei kannata vain koittaa neutraalisti miellyttää kaikkia. Kriittinen palaute voi kertoa positiivisen viestin toiminnan vaikuttavuudesta. Se on hyvä ja tärkeä signaali.
Seurakunnat pyrkivät kohtaamaan mahdollisimman monen paikallisen ihmisen esimerkiksi suurissa yleisötapahtumissa. Lahden Joulukylä on yksi niistä.
Kirkolliskokouksen ja sen tulevaisuusvaliokunnan jäsen, Hyvinkään seurakunnan kirkkovaltuuston puheenjohtaja Carita Lehto ei anna kirkon negatiivisten tilastojen masentaa itseään.
– Tässä tilanteessa on pakkokin miettiä sitä, miten nyt päästään eteenpäin. Tarvitaan muutosta, joka on aina myös mahdollisuus.
Lehto ei ihmettele lainkaan sitä, että monet nuoret naiset jättävät nykyisin kirkon. Yksi syy on kysymys kaikkien vihkimisestä.
– Toinen edelleen esille nouseva asia on se, voiko nainen toimia pappina. Kun näitä teemoja mediassa ihan oikeutetusti pyöritetään, niin en hämmästele, että nuoret naiset häipyvät mindfulnessin tai äänimaljojen pariin.
Lehto muistuttaa siitä, että hengellisyyden kaipuu on ajassamme vahvana.
– Ihminen hakee sitä sieltä, missä tulee kohdatuksi ja hyväksytyksi.
Carita Lehto huomauttaa, että ylivoimainen enemmistö evankelisluterilaisen kirkon jäsenistä on niin sanottuja tavallisia kristittyjä.
– Heille tarvitaan mahdollisuuksia matalan kynnyksen seurakuntayhteyteen, josta Tuomasmessu on hyvä esimerkki.
Kirkolliskokouksen jäsen ihmettelee sitä, miksi seurakunnan sisällä tapahtuvaa erilaista toimintaa ei nähdä rikkautena, vaan enemmänkin uhkana.
– Ymmärrän hyvin sen, että sateenkaarimessu tai hiljaisuuden jooga ei joitakin ihmisiä kiinnosta. Mutta toivoisin, että he soisivat näiden järjestämisen niille, joille nämä ovat oikeita paikkoja.
Carita Lehtokin peräänkuuluttaa seurakunnilta lisää rohkeutta. Ei kannata järjestää toimintaa, joissa ei väkeä käy.
– Maailman muuttuessa pitää uskaltaa myllätä tarvittaessa reippaastikin asioita uusiksi.
Tampereen seurakuntien viestintäasiantuntija Eva Wäljas vastustaa päättäväisesti sitä huolipuhetta, jota esimerkiksi kirkon vähenevä jäsenmäärä usein poikii.
– Jos vain tuijotamme laskevia käppyröitä, niin voi jäädä näkemättä jotakin tosi arvokasta. Tässä ajassa on huutava pula toivon sanomasta ja yhteishengestä, Wäljas sanoo.
Wäljas näkee kirkolla olevan näkökulmaongelman. Sen sisällä ollaan kovin huolissaan erityisesti siitä, ovatko ihmiset kiinnostuneita kirkosta.
– Paljon enemmän pitäisi kiinnittää huomiota siihen, onko kirkko aidosti kiinnostunut ihmisistä.
Tampereen seurakuntien strategia edellyttää ihmisten kuuntelemista. Sitä tehdään esimerkiksi monenlaisilla tutkimuksilla.
– Vuodesta toiseen niiden tulokset kertovat, että ihmiset haluavat käyttää kirkollisveroaan eniten auttamiseen. Kärjessä ovat vanhukset ja lapset. Näihin asioihin sitten panostammekin paljon, Wäljas kertoo.
Viestinnän ammattilainen puhuu erilaisten kohderyhmien ja niiden erilaisten tarpeiden tunnistamisen puolesta.
– Tampereella on paljon ihmisiä. Jos yrittäisimme hoitaa yhdellä ratkaisulla heidän kaikenlaiset tarpeensa, niin siitä ei tulisi mitään.
Eva Wäljas miettii, että kirkolla on joskus taipumusta rajata uskonnollisuus jonkinlaiseksi omaksi saarekkeekseen. Ihmiset ovat kuitenkin kokonaisvaltaisia.
– Jos uskonto eristetään, niin syntyy riski siitä, että lähdetään ratkomaan vääriä asioita. Joskus voisi olla oleellisempaa kysyä ihmisiltä, mikä sinua turhauttaa, tai mitä elämässä ylipäätään toivot.
Pihla Pennanen ja Alviina Konttila viihtyivät rippileirillä niin hyvin, että halusivat lähteä mahdollistamaan onnistunutta leiriä myös muille. Pennanen tähtäsi isoseksi riparille ja Konttila ohjaajaksi lastenleirille.
Jani Mahkonen
Tullaan tutuiksi – Lahdessa syksyn aloituskoulukirkot hoidetaan perinteisesti Koulukiertuebändin voimin. Syksyllä 2024 bändi teki kouluissa 30 keikkaa.
Jani Mahkonen
Modernissa lähestymistavassa pyritään erilaisten kohderyhmien ja niiden tarpeiden tunnistamiseen. Lahden seurakuntien kesäinen yhteislaulutapahtuma matkustajasatamassa on löytänyt sitoutuneen osallistujajoukon.
Teksti: Vesa Keinonen, kuvat: Johannes Wilenius, Jani Mahkonen, Aarne Ormio