Pyhän Hengen lahjoja
Toukokuun loppupuolella Raamatun tekstit puhuivat Pyhän Hengen lahjasta, jonka Kristus lupasi omilleen: ”Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni. Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen puolustajan -- Tämä puolustaja on Totuuden Henki.” (Joh. 14:15–17) Johanneksen mukaan Hengen saamisen edellytys on Jeesuksen rakastaminen ja käskyjen pitäminen.
Jumala tahto on ilmaistu pyhässä laissa, se tiivistyy kymmeneen käskyyn. Käskyt ovat ehdottomia. Ne ottavat kiinni jo ajatuksen tasolla, siksi ovat niin mahdottomia noudattaa. Paavali toteaa: ”Ei ole yhtäkään vanhurskasta, ei yhtäkään ymmärtäväistä, ei ketään joka etsii Jumalaa. Kaikki ovat luopuneet ja käyneet kelvottomiksi.” (Room. 3:10–12)
Roomalaiskirjeen 8. luku opettaa Hengen luomasta uudesta elämästä, jota kristitty saa alkaa elää, kun hän saa kuulla vapauttavan ilosanoman: syntien sovittamiseksi Jumala lähetti oman poikansa, jotta saisimme syntimme anteeksi ja eläisimme Hengen mukaista elämää.
Jeesus puhalsi Pyhän Hengen opetuslasten päälle ja käski julistaa syntien anteeksi antamista (Joh. 20:23). Pyhä Henki on Jumalan Henki, joka asuu uskoon autetussa (Room. 8:9). Tämän Hengen voimalla uskova saa toteuttaa Jeesuksen antamaa tehtävää maan päällä. Pyhä Henki liittää kaikki uskovat yhteen uskoon, yhteen Herraan ja Kristuksen kirkkoon.
Lutherin Ison katekismuksen mukaan Pyhä Henki toteuttaa tehtäväänsä pyhien yhteisön, eli pyhän seurakunnan kautta, joka on kuin äiti, joka synnyttää ja kantaa jokaisen kristityn Jumalan sanalla. "Sillä missä Pyhä Henki ei saarnauta sanaa eikä anna sen herätä sydämissä niin, että se käsitetään, siellä sana menee hukkaan."
Minä uskon, että maan päällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittäytymisiä ja jakautumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinen. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa (Kristinoppi 1948, 366–367).
Kirjoittaja on Kuhmoisten-Padasjoen seurakuntapastori.