JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Artikkelia ladataan...

Seija Tanninen

Kor­ke­al­la mä­el­lä kah­den ve­si­rei­tin vä­lis­sä sei­soo Pa­das­jo­en kirk­ko. Il­ta-au­rin­gos­sa liki ruu­sun­pu­nai­se­na hoh­ta­va ra­ken­nus kät­kee si­sään­sä run­saas­ti ta­ri­noi­ta ja sym­bo­liik­kaa.

Jani Mahkonen

Pa­das­jo­en kirk­ko on mah­dol­li­ses­ti jo nel­jäs kirk­ko­ra­ken­nus sa­mal­la pai­kal­la. En­ti­söin­nis­sä kirk­koon on pa­lau­tet­tu al­ku­pe­räi­nen vä­ri­tys, joka on peh­me­än rus­ke­aa ja bei­geä.

Pa­das­jo­en kirk­ko täyt­tää sata vuot­ta vuon­na 2028. On ai­ka teh­dä kat­saus sen his­to­ri­aan ja tai­de­aar­tei­siin.

Seija Tanninen

Kor­ke­al­la mä­el­lä kah­den ve­si­rei­tin vä­lis­sä sei­soo Pa­das­jo­en kirk­ko. Il­ta-au­rin­gos­sa liki ruu­sun­pu­nai­se­na hoh­ta­va ra­ken­nus kät­kee si­sään­sä run­saas­ti ta­ri­noi­ta ja sym­bo­liik­kaa.

Jani Mahkonen

Pa­das­jo­en kirk­ko on mah­dol­li­ses­ti jo nel­jäs kirk­ko­ra­ken­nus sa­mal­la pai­kal­la. En­ti­söin­nis­sä kirk­koon on pa­lau­tet­tu al­ku­pe­räi­nen vä­ri­tys, joka on peh­me­än rus­ke­aa ja bei­geä.

Pa­das­jo­en kirk­ko täyt­tää sata vuot­ta vuon­na 2028. On ai­ka teh­dä kat­saus sen his­to­ri­aan ja tai­de­aar­tei­siin.

Seija Tanninen

7019
min
Artikkelit

Ristien ja viestien kirkko – kurkista Padasjoen kirkon värik­kää­seen historiaan ja taide­aar­tei­siin

Vuo­den 1918 so­dan ai­ka­na teh­ty ki­vää­rin pis­ti­men jäl­ki on säi­ly­nyt alt­ta­ri­tau­lus­sa tä­hän päi­vään saak­ka.

9.12.2024

Tämä on niin kut­sut­tu story tell -ar­tik­ke­li. Par­haan lu­ku­ko­ke­muk­sen saat käyt­tä­mäl­lä kan­net­ta­vaa tai pöy­tä­tie­to­ko­net­ta.

Kir­kos­sa ol­laan val­mis­tau­tu­mas­sa py­häin­päi­vän il­ta­mes­suun. Vuo­den ai­ka­na me­neh­ty­nei­den muis­tok­si on ase­tel­tu jo tuo­huk­set alt­ta­ri­kai­teel­le ja kirk­ko­vuo­den ajan­koh­taan kuu­lu­vat teks­tii­lit on otet­tu esiin.   

Pa­das­jo­en kirk­ko on mah­dol­li­ses­ti jo nel­jäs kirk­ko­ra­ken­nus sa­mal­la pai­kal­la. En­sim­mäi­nen oli pui­nen pit­kä­kirk­ko 1400-lu­vul­ta ja mah­dol­li­ses­ti sen jäl­keen ra­ken­net­tiin toi­nen puu­kirk­ko ki­vi­si­ne kel­lo­ta­pu­lei­neen, tai ai­na­kin kirk­koa laa­jen­net­tiin. Seu­raa­va, pui­nen ris­ti­kirk­ko, val­mis­tui vuon­na 1670. Kun se tu­hou­tui tu­li­pa­los­sa, seu­ra­kun­ta oli jäl­leen ison ura­kan edes­sä.   

– Kirk­ko syt­tyi läm­mi­ty­suu­nin tai -muu­rin pa­los­ta ju­ma­lan­pal­ve­luk­sen lo­pul­la 6. huh­ti­kuu­ta 1924 ja pa­loi maan ta­sal­le. Palo huo­mat­tiin vas­ta, kun väki oli kir­kon ul­ko­puo­lel­la ja lie­kit al­koi­vat lyö­dä läpi ka­tos­ta, ker­too Sa­ka­ri Ki­vis­tö, joka toi­mi ai­em­min seu­ra­kun­ta­mes­ta­ri­na Pa­das­jo­en kir­kos­sa ja on syn­ty­jään pa­das­jo­ke­lai­nen.   

Kirk­ko­vä­ki sai kui­ten­kin pe­las­tet­tua alt­ta­ri­tau­lun, kat­tok­ruu­nut, sei­nä­lam­pe­tit, alt­ta­rin kynt­ti­län­ja­lat, vii­ni­kan­nun ja kir­kol­li­sia teks­tii­le­jä.

Seu­ra­kun­ta­lai­sia jär­kyt­tä­neen pa­lon seu­rauk­se­na pal­jas­tui­vat myös kir­kon al­le hau­dat­tu­jen vai­na­jien jään­teet. Nyt ne si­jait­se­vat san­ka­ri­hau­taus­maan itä­rin­tees­sä. Alu­een muis­to­mer­kis­sä ovat sa­nat ”Tä­nään he, huo­men­na sinä”.

Vanha viinikannu otetaan käyttöön vain erityistilanteissa.

Vanha viinikannu otetaan käyttöön vain erityistilanteissa.

Palaneesta kirkkotapulista säilynyt lauta teksteineen kertoo 1700-luvusta.  

Palaneesta kirkkotapulista säilynyt lauta teksteineen kertoo 1700-luvusta.  

Pa­la­neen kir­kon ti­lal­le ra­ken­net­tiin tii­les­tä ra­pat­tu pää­ty­tor­nil­li­nen pit­kä­kirk­ko, jo­hon va­hin­gos­ta vii­sas­tu­nee­na ra­ken­net­tiin myös pa­lon­kes­tä­vä hol­vi. Tyy­li­suun­nal­taan 1920-lu­vun klas­sis­mia edus­ta­van kir­kon suun­nit­te­li ark­ki­teh­ti W. G. Palmq­vist. Van­has­ta kir­kos­ta otet­tiin uu­teen si­sä­ka­ton pyö­reä muo­to.

Pää­e­tei­ses­sä pa­ri­o­vien ylä­puo­lel­la kirk­ko­kan­saa kut­suu teks­ti ”Mi­nun huo­net­ta­ni on kut­sut­ta­va kaik­kien kan­so­jen ru­kous­huo­neek­si”. Oi­ke­an­puo­lei­sel­le leh­te­ril­le joh­ta­vien por­tai­den luo­na sei­nään on kiin­ni­tet­ty kir­kon eh­kä­pä van­hin esi­ne, har­maan­tu­nut lau­ta, jo­hon on kai­ver­ret­tu teks­tiä. Se on ai­koi­naan ol­lut van­han kir­kon ta­pu­lis­sa, joka myös pa­loi. Lie­nee­kö se ol­lut puh­dis­tet­ta­va­na muu­al­la, kos­ka säi­lyi tu­hol­ta. Teks­ti on maal­li­kol­le vai­ke­a­sel­kois­ta, mut­ta ai­na­kin sii­nä on mai­nit­tu vuo­den 1760 kirk­ko­her­ran ja kap­pa­lai­sen ni­met ja kii­tok­set her­ral­le.  

Kir­kon­kel­lot ovat tor­nis­sa 17 met­rin kor­keu­des­sa. Iso ja pie­ni kel­lo ovat vuo­del­ta 1928. Ne on val­mis­ta­nut Wel­jek­set Friis Oy, ja isoon kel­loon on ko­ho­kir­jai­min va­let­tu vie­hät­tä­vä runo kir­kon­kel­lo­jen teh­tä­väs­tä ja mer­ki­tyk­ses­tä. Runo on fi­lo­so­fi­an toh­to­ri Ei­nar Fie­hand­tin kä­si­a­laa. Fie­handt oli syn­tyi­sin Pa­das­jo­el­ta, mut­ta teki elä­män­työn­sä opet­ta­ja­na ja kou­lu­hal­li­tuk­ses­sa.   

”Kut­sun temp­pe­li­hin Her­ran, Loh­du­tan kun kuo­let ker­ran, He­rä­tän sun ru­kouk­seen, Wih­kin kuo­lon unoh­duk­seen, Kun­ni­ak­si Ju­ma­lal­le, Soi­koon ää­ni kaik­ki­al­le.”

Kirk­ko on ko­ris­tel­tu lu­kui­sin ris­tein, kun­han vain huo­maa kat­soa ym­pä­ril­leen. Ris­te­jä on kir­kon ovi­pei­leis­sä, hol­vi­ka­tos­sa, alt­ta­rin ja saar­nas­tuo­lin kai­teis­sa, ur­ku­par­ven kan­na­tin­pyl­väi­den ylä­o­sas­sa, kir­kon­penk­kien pää­dyis­sä ja sa­kas­tin kaap­pien ovis­sa. Ris­ti on myös hah­mo­tet­ta­vis­sa 9-ruu­tui­sis­sa ik­ku­nois­sa.

– Kir­kon kes­ki­käy­tä­vää peit­ti ai­em­min mat­to ja kun sii­tä luo­vut­tiin vii­mei­sim­mäs­sä res­tau­raa­ti­os­sa, ki­vi­lat­ti­as­ta pal­jas­tui myös kol­me ris­tiä, ker­too Sa­ka­ri Ki­vis­tö.

Vuodelta 1901 peräisin oleva alttaritaulu ehdittiin irrottaa ja pelastaa palolta. Jeesuksen kyljessä näkyy yhä vuoden 1918 pistimen jälki.

Vuodelta 1901 peräisin oleva alttaritaulu ehdittiin irrottaa ja pelastaa palolta. Jeesuksen kyljessä näkyy yhä vuoden 1918 pistimen jälki.

Urkulehteriä kannattavissa pylväissä on korkokuvina kullatut ristit ja viljapeltoa.

Urkulehteriä kannattavissa pylväissä on korkokuvina kullatut ristit ja viljapeltoa.

Kir­kon pa­los­ta pe­las­tet­tu alt­ta­ri­tau­lu Jee­suk­sen ylös­nou­se­mus on Ale­xand­ra Fros­te­rus-Sål­ti­nin maa­laa­ma ja vuo­del­ta 1901. Fros­te­rus-Sål­tin on maa­lan­nut kym­me­niä alt­ta­ri­tau­lu­ja, muun mu­as­sa Har­ja­val­lan van­haan kirk­koon, Pun­ka­lai­tu­men ja Tör­nä­vän kirk­koon ja use­aan Sei­nä­jo­en lä­hi­seu­ra­kun­taan. Hän oli en­sim­mäi­nen nais­puo­li­nen pii­rus­tus­kou­lun opet­ta­ja Suo­mes­sa. Jää­ty­ään nuo­re­na les­kek­si Fros­te­rus-Sål­tin pys­tyi töil­lään huo­leh­ti­maan it­sel­li­se­nä lap­sis­taan.  

Pa­das­jo­en alt­ta­ri­tau­lu koki ko­via jo en­nen pa­loa, sil­lä vuo­den 1918 so­dan ai­ka­na kirk­ko oli pu­nais­ten hal­lus­sa ja siel­lä pi­det­tiin jopa he­vo­sia. Tuol­ta ajal­ta tau­lus­sa on yhä nä­ky­vis­sä ki­vää­rin pis­ti­men jäl­ki Jee­suk­sen kyl­jes­sä.

Tau­lus­ta pal­jas­tui yl­lä­tys, kun sen edes­sä ol­lut alt­ta­ri­pöy­tä siir­ret­tiin ir­ti sei­näs­tä.

– Tau­lu jat­kui­kin liki lat­ti­aan as­ti, ja nyt pöy­dän ai­em­min peit­tä­mät roo­ma­lais­ten so­ti­lai­den hah­mot ovat jäl­leen näh­tä­vis­sä, ker­too Ki­vis­tö.

Alt­ta­ri­pöy­däs­sä oli alun pe­rin 12 alt­ta­ri­pie­naa, jot­ka sym­bo­loi­vat 12 apos­to­lia. Nyt pie­no­ja on jäl­jel­lä kah­dek­san, kos­ka alt­ta­ria on sen toi­min­nal­li­suu­den pa­ran­ta­mi­sek­si ly­hen­net­ty.

Ennen kirkoissa oli käytössä vain muutama messukasukka. Sakari Kivistö esittelee vuoden 1846 messuvaatetta. Takana näkyy nykyisiä Helena Vaarin suunnittelemia kirkkotekstiilejä.

Ennen kirkoissa oli käytössä vain muutama messukasukka. Sakari Kivistö esittelee vuoden 1846 messuvaatetta. Takana näkyy nykyisiä Helena Vaarin suunnittelemia kirkkotekstiilejä.

 

Van­ha ho­pei­nen eh­tool­lis­vii­ni­kan­nu ei ole enää käy­tös­sä, ei­vät­kä myös­kään pa­los­ta pe­las­te­tut mes­su­ka­su­kat 1700- ja 1800-lu­vuil­ta. Lam­pe­tit ja kat­tok­ruu­nut tuo­vat edel­leen va­loa kirk­koon, toki al­ku­pe­räis­ten kynt­ti­löi­den si­jaan säh­köis­tet­tyi­nä. Ki­vis­töl­lä on kat­tok­ruu­nuis­ta mu­ka­va oma­koh­tai­nen muis­to.

– Isä­ni oli säh­kö­a­sen­ta­ja, ja olin lap­se­na hä­nen mu­ka­naan kir­kos­sa, kun hän uu­si kat­tok­ruu­nu­jen joh­do­tuk­sia.   

Pa­das­jo­el­la pi­det­tiin taan­noin van­han ajan mes­su. Täl­löin vii­ni­kan­nu­kin otet­tiin käyt­töön. Mes­sua val­mis­tel­ta­es­sa kirk­koon ol­tiin tuo­mas­sa van­haan mal­liin val­mis­tet­tu­ja, mut­ta uu­sia kirk­ko­teks­tii­le­jä, ku­ten mus­taa mes­su­ka­suk­kaa pa­pil­le.

– Oli mu­ka­va ot­taa esiin sa­kas­tin kaa­pis­ta vuo­den 1846 mes­su­ka­suk­ka, ja ky­syä, em­me­kö voi­si käyt­tää tätä al­ku­pe­räis­tä, muis­te­lee Ki­vis­tö.

Pa­das­jo­en kirk­ko täyt­tää sata vuot­ta vuon­na 2028. Käyn­ti Pa­das­jo­en kir­kos­sa lait­taa poh­ti­maan, mitä ovat tai­de­aar­teet. Toki nii­tä ovat van­hat ho­pe­ae­si­neet, alt­ta­ri­tau­lu ja Pa­das­jo­el­ta Kan­sal­lis­mu­se­oon siir­re­tyt Py­hän Bir­gi­tan ja Py­hän Ola­vin pat­saat. Kä­vi­jän sy­dän­tä lii­kut­taa kui­ten­kin ko­vin teks­ti van­has­sa har­maan­tu­nees­sa kel­lo­ta­pu­lin lau­das­sa ja ta­ri­nat en­tis­ten ja ny­kyi­sen kir­kon vai­heis­ta. Aar­tei­ta ne­kin.

Kirkonseudun kuva-arkisto

Pa­das­jo­en kirk­ko on ko­ris­tel­tu lu­kui­sin ris­tein. Ris­te­jä on kir­kon ovi­pei­leis­sä, hol­vi­ka­tos­sa, alt­ta­rin ja saar­nas­tuo­lin kai­teis­sa, ur­ku­par­ven kan­na­tin­pyl­väi­den ylä­o­sas­sa, kir­kon­penk­kien pää­dyis­sä ja sa­kas­tin kaap­pien ovis­sa.

Kir­kon­kel­lot si­jait­se­vat tor­nis­sa 17 met­rin kor­keu­des­sa. Kirk­koon mah­tuu 500 ih­mis­tä, ja san­ka­ri­hau­taus­maal­la on 168 hau­taa. Kor­keis­ta ik­ku­nois­ta kirk­ko­sa­liin lan­ke­a­va valo muis­tut­taa ylös­nou­se­muk­ses­ta ja tai­vaan kirk­kau­des­ta. 

Läh­tei­tä: Pa­das­jo­en kir­kot kes­ki­a­jal­ta ny­ky­päi­viin, seu­ra­kun­ta Pa­das­jo­el­la 550 vuot­ta, pro­fes­so­ri Mar­kus Hiek­ka­sen esi­tel­mä 7.11.2021. / Tie­kirk­ko, opas­kan­sio, Pa­das­jo­en seu­ra­kun­ta. / Suo­men kir­kot ja kirk­ko­tai­de 2 

Teks­ti: Ir­ma Pel­to­la, ku­vat: Ir­ma Pel­to­la, Jani Mah­ko­nen, Kir­kon­seu­dun kuva-ar­kis­to

Tämä on niin kut­sut­tu story tell -ar­tik­ke­li. Par­haan lu­ku­ko­ke­muk­sen saat käyt­tä­mäl­lä kan­net­ta­vaa tai pöy­tä­tie­to­ko­net­ta.

Kir­kos­sa ol­laan val­mis­tau­tu­mas­sa py­häin­päi­vän il­ta­mes­suun. Vuo­den ai­ka­na me­neh­ty­nei­den muis­tok­si on ase­tel­tu jo tuo­huk­set alt­ta­ri­kai­teel­le ja kirk­ko­vuo­den ajan­koh­taan kuu­lu­vat teks­tii­lit on otet­tu esiin.   

Pa­das­jo­en kirk­ko on mah­dol­li­ses­ti jo nel­jäs kirk­ko­ra­ken­nus sa­mal­la pai­kal­la. En­sim­mäi­nen oli pui­nen pit­kä­kirk­ko 1400-lu­vul­ta ja mah­dol­li­ses­ti sen jäl­keen ra­ken­net­tiin toi­nen puu­kirk­ko ki­vi­si­ne kel­lo­ta­pu­lei­neen, tai ai­na­kin kirk­koa laa­jen­net­tiin. Seu­raa­va, pui­nen ris­ti­kirk­ko, val­mis­tui vuon­na 1670. Kun se tu­hou­tui tu­li­pa­los­sa, seu­ra­kun­ta oli jäl­leen ison ura­kan edes­sä.   

– Kirk­ko syt­tyi läm­mi­ty­suu­nin tai -muu­rin pa­los­ta ju­ma­lan­pal­ve­luk­sen lo­pul­la 6. huh­ti­kuu­ta 1924 ja pa­loi maan ta­sal­le. Palo huo­mat­tiin vas­ta, kun väki oli kir­kon ul­ko­puo­lel­la ja lie­kit al­koi­vat lyö­dä läpi ka­tos­ta, ker­too Sa­ka­ri Ki­vis­tö, joka toi­mi ai­em­min seu­ra­kun­ta­mes­ta­ri­na Pa­das­jo­en kir­kos­sa ja on syn­ty­jään pa­das­jo­ke­lai­nen.   

Kirk­ko­vä­ki sai kui­ten­kin pe­las­tet­tua alt­ta­ri­tau­lun, kat­tok­ruu­nut, sei­nä­lam­pe­tit, alt­ta­rin kynt­ti­län­ja­lat, vii­ni­kan­nun ja kir­kol­li­sia teks­tii­le­jä.

Seu­ra­kun­ta­lai­sia jär­kyt­tä­neen pa­lon seu­rauk­se­na pal­jas­tui­vat myös kir­kon al­le hau­dat­tu­jen vai­na­jien jään­teet. Nyt ne si­jait­se­vat san­ka­ri­hau­taus­maan itä­rin­tees­sä. Alu­een muis­to­mer­kis­sä ovat sa­nat ”Tä­nään he, huo­men­na sinä”.

Vanha viinikannu otetaan käyttöön vain erityistilanteissa.

Vanha viinikannu otetaan käyttöön vain erityistilanteissa.

Palaneesta kirkkotapulista säilynyt lauta teksteineen kertoo 1700-luvusta.  

Palaneesta kirkkotapulista säilynyt lauta teksteineen kertoo 1700-luvusta.  

Pa­la­neen kir­kon ti­lal­le ra­ken­net­tiin tii­les­tä ra­pat­tu pää­ty­tor­nil­li­nen pit­kä­kirk­ko, jo­hon va­hin­gos­ta vii­sas­tu­nee­na ra­ken­net­tiin myös pa­lon­kes­tä­vä hol­vi. Tyy­li­suun­nal­taan 1920-lu­vun klas­sis­mia edus­ta­van kir­kon suun­nit­te­li ark­ki­teh­ti W. G. Palmq­vist. Van­has­ta kir­kos­ta otet­tiin uu­teen si­sä­ka­ton pyö­reä muo­to.

Pää­e­tei­ses­sä pa­ri­o­vien ylä­puo­lel­la kirk­ko­kan­saa kut­suu teks­ti ”Mi­nun huo­net­ta­ni on kut­sut­ta­va kaik­kien kan­so­jen ru­kous­huo­neek­si”. Oi­ke­an­puo­lei­sel­le leh­te­ril­le joh­ta­vien por­tai­den luo­na sei­nään on kiin­ni­tet­ty kir­kon eh­kä­pä van­hin esi­ne, har­maan­tu­nut lau­ta, jo­hon on kai­ver­ret­tu teks­tiä. Se on ai­koi­naan ol­lut van­han kir­kon ta­pu­lis­sa, joka myös pa­loi. Lie­nee­kö se ol­lut puh­dis­tet­ta­va­na muu­al­la, kos­ka säi­lyi tu­hol­ta. Teks­ti on maal­li­kol­le vai­ke­a­sel­kois­ta, mut­ta ai­na­kin sii­nä on mai­nit­tu vuo­den 1760 kirk­ko­her­ran ja kap­pa­lai­sen ni­met ja kii­tok­set her­ral­le.  

Kir­kon­kel­lot ovat tor­nis­sa 17 met­rin kor­keu­des­sa. Iso ja pie­ni kel­lo ovat vuo­del­ta 1928. Ne on val­mis­ta­nut Wel­jek­set Friis Oy, ja isoon kel­loon on ko­ho­kir­jai­min va­let­tu vie­hät­tä­vä runo kir­kon­kel­lo­jen teh­tä­väs­tä ja mer­ki­tyk­ses­tä. Runo on fi­lo­so­fi­an toh­to­ri Ei­nar Fie­hand­tin kä­si­a­laa. Fie­handt oli syn­tyi­sin Pa­das­jo­el­ta, mut­ta teki elä­män­työn­sä opet­ta­ja­na ja kou­lu­hal­li­tuk­ses­sa.   

”Kut­sun temp­pe­li­hin Her­ran, Loh­du­tan kun kuo­let ker­ran, He­rä­tän sun ru­kouk­seen, Wih­kin kuo­lon unoh­duk­seen, Kun­ni­ak­si Ju­ma­lal­le, Soi­koon ää­ni kaik­ki­al­le.”

Kirk­ko on ko­ris­tel­tu lu­kui­sin ris­tein, kun­han vain huo­maa kat­soa ym­pä­ril­leen. Ris­te­jä on kir­kon ovi­pei­leis­sä, hol­vi­ka­tos­sa, alt­ta­rin ja saar­nas­tuo­lin kai­teis­sa, ur­ku­par­ven kan­na­tin­pyl­väi­den ylä­o­sas­sa, kir­kon­penk­kien pää­dyis­sä ja sa­kas­tin kaap­pien ovis­sa. Ris­ti on myös hah­mo­tet­ta­vis­sa 9-ruu­tui­sis­sa ik­ku­nois­sa.

– Kir­kon kes­ki­käy­tä­vää peit­ti ai­em­min mat­to ja kun sii­tä luo­vut­tiin vii­mei­sim­mäs­sä res­tau­raa­ti­os­sa, ki­vi­lat­ti­as­ta pal­jas­tui myös kol­me ris­tiä, ker­too Sa­ka­ri Ki­vis­tö.

Vuodelta 1901 peräisin oleva alttaritaulu ehdittiin irrottaa ja pelastaa palolta. Jeesuksen kyljessä näkyy yhä vuoden 1918 pistimen jälki.

Vuodelta 1901 peräisin oleva alttaritaulu ehdittiin irrottaa ja pelastaa palolta. Jeesuksen kyljessä näkyy yhä vuoden 1918 pistimen jälki.

Urkulehteriä kannattavissa pylväissä on korkokuvina kullatut ristit ja viljapeltoa.

Urkulehteriä kannattavissa pylväissä on korkokuvina kullatut ristit ja viljapeltoa.

Kir­kon pa­los­ta pe­las­tet­tu alt­ta­ri­tau­lu Jee­suk­sen ylös­nou­se­mus on Ale­xand­ra Fros­te­rus-Sål­ti­nin maa­laa­ma ja vuo­del­ta 1901. Fros­te­rus-Sål­tin on maa­lan­nut kym­me­niä alt­ta­ri­tau­lu­ja, muun mu­as­sa Har­ja­val­lan van­haan kirk­koon, Pun­ka­lai­tu­men ja Tör­nä­vän kirk­koon ja use­aan Sei­nä­jo­en lä­hi­seu­ra­kun­taan. Hän oli en­sim­mäi­nen nais­puo­li­nen pii­rus­tus­kou­lun opet­ta­ja Suo­mes­sa. Jää­ty­ään nuo­re­na les­kek­si Fros­te­rus-Sål­tin pys­tyi töil­lään huo­leh­ti­maan it­sel­li­se­nä lap­sis­taan.  

Pa­das­jo­en alt­ta­ri­tau­lu koki ko­via jo en­nen pa­loa, sil­lä vuo­den 1918 so­dan ai­ka­na kirk­ko oli pu­nais­ten hal­lus­sa ja siel­lä pi­det­tiin jopa he­vo­sia. Tuol­ta ajal­ta tau­lus­sa on yhä nä­ky­vis­sä ki­vää­rin pis­ti­men jäl­ki Jee­suk­sen kyl­jes­sä.

Tau­lus­ta pal­jas­tui yl­lä­tys, kun sen edes­sä ol­lut alt­ta­ri­pöy­tä siir­ret­tiin ir­ti sei­näs­tä.

– Tau­lu jat­kui­kin liki lat­ti­aan as­ti, ja nyt pöy­dän ai­em­min peit­tä­mät roo­ma­lais­ten so­ti­lai­den hah­mot ovat jäl­leen näh­tä­vis­sä, ker­too Ki­vis­tö.

Alt­ta­ri­pöy­däs­sä oli alun pe­rin 12 alt­ta­ri­pie­naa, jot­ka sym­bo­loi­vat 12 apos­to­lia. Nyt pie­no­ja on jäl­jel­lä kah­dek­san, kos­ka alt­ta­ria on sen toi­min­nal­li­suu­den pa­ran­ta­mi­sek­si ly­hen­net­ty.

Ennen kirkoissa oli käytössä vain muutama messukasukka. Sakari Kivistö esittelee vuoden 1846 messuvaatetta. Takana näkyy nykyisiä Helena Vaarin suunnittelemia kirkkotekstiilejä.

Ennen kirkoissa oli käytössä vain muutama messukasukka. Sakari Kivistö esittelee vuoden 1846 messuvaatetta. Takana näkyy nykyisiä Helena Vaarin suunnittelemia kirkkotekstiilejä.

 

Van­ha ho­pei­nen eh­tool­lis­vii­ni­kan­nu ei ole enää käy­tös­sä, ei­vät­kä myös­kään pa­los­ta pe­las­te­tut mes­su­ka­su­kat 1700- ja 1800-lu­vuil­ta. Lam­pe­tit ja kat­tok­ruu­nut tuo­vat edel­leen va­loa kirk­koon, toki al­ku­pe­räis­ten kynt­ti­löi­den si­jaan säh­köis­tet­tyi­nä. Ki­vis­töl­lä on kat­tok­ruu­nuis­ta mu­ka­va oma­koh­tai­nen muis­to.

– Isä­ni oli säh­kö­a­sen­ta­ja, ja olin lap­se­na hä­nen mu­ka­naan kir­kos­sa, kun hän uu­si kat­tok­ruu­nu­jen joh­do­tuk­sia.   

Pa­das­jo­el­la pi­det­tiin taan­noin van­han ajan mes­su. Täl­löin vii­ni­kan­nu­kin otet­tiin käyt­töön. Mes­sua val­mis­tel­ta­es­sa kirk­koon ol­tiin tuo­mas­sa van­haan mal­liin val­mis­tet­tu­ja, mut­ta uu­sia kirk­ko­teks­tii­le­jä, ku­ten mus­taa mes­su­ka­suk­kaa pa­pil­le.

– Oli mu­ka­va ot­taa esiin sa­kas­tin kaa­pis­ta vuo­den 1846 mes­su­ka­suk­ka, ja ky­syä, em­me­kö voi­si käyt­tää tätä al­ku­pe­räis­tä, muis­te­lee Ki­vis­tö.

Pa­das­jo­en kirk­ko täyt­tää sata vuot­ta vuon­na 2028. Käyn­ti Pa­das­jo­en kir­kos­sa lait­taa poh­ti­maan, mitä ovat tai­de­aar­teet. Toki nii­tä ovat van­hat ho­pe­ae­si­neet, alt­ta­ri­tau­lu ja Pa­das­jo­el­ta Kan­sal­lis­mu­se­oon siir­re­tyt Py­hän Bir­gi­tan ja Py­hän Ola­vin pat­saat. Kä­vi­jän sy­dän­tä lii­kut­taa kui­ten­kin ko­vin teks­ti van­has­sa har­maan­tu­nees­sa kel­lo­ta­pu­lin lau­das­sa ja ta­ri­nat en­tis­ten ja ny­kyi­sen kir­kon vai­heis­ta. Aar­tei­ta ne­kin.

Kirkonseudun kuva-arkisto

Pa­das­jo­en kirk­ko on ko­ris­tel­tu lu­kui­sin ris­tein. Ris­te­jä on kir­kon ovi­pei­leis­sä, hol­vi­ka­tos­sa, alt­ta­rin ja saar­nas­tuo­lin kai­teis­sa, ur­ku­par­ven kan­na­tin­pyl­väi­den ylä­o­sas­sa, kir­kon­penk­kien pää­dyis­sä ja sa­kas­tin kaap­pien ovis­sa.

Kir­kon­kel­lot si­jait­se­vat tor­nis­sa 17 met­rin kor­keu­des­sa. Kirk­koon mah­tuu 500 ih­mis­tä, ja san­ka­ri­hau­taus­maal­la on 168 hau­taa. Kor­keis­ta ik­ku­nois­ta kirk­ko­sa­liin lan­ke­a­va valo muis­tut­taa ylös­nou­se­muk­ses­ta ja tai­vaan kirk­kau­des­ta. 

Läh­tei­tä: Pa­das­jo­en kir­kot kes­ki­a­jal­ta ny­ky­päi­viin, seu­ra­kun­ta Pa­das­jo­el­la 550 vuot­ta, pro­fes­so­ri Mar­kus Hiek­ka­sen esi­tel­mä 7.11.2021. / Tie­kirk­ko, opas­kan­sio, Pa­das­jo­en seu­ra­kun­ta. / Suo­men kir­kot ja kirk­ko­tai­de 2 

Teks­ti: Ir­ma Pel­to­la, ku­vat: Ir­ma Pel­to­la, Jani Mah­ko­nen, Kir­kon­seu­dun kuva-ar­kis­to